Powered By Blogger

Tuesday, November 23, 2010

RIBA???

Apakah maksud RIBA?

          Senang cakap, maksud  RIBA adalah suatu unsur RASUAH , rasuah atu riba amat ditegah dan dilarang oleh islam , semalam saya menonton satu rancangan telivision yang membingcangkan isu RIBA .

        Sekarang ini sudah banyak bank-bank yang mengamalkan perniagaan mereka dengan menggunakan riba atau rasuah .Anda semua perlulah berhati- hati semasa berurusan dengan bank-bank yang tiada unsur islam dalam perniagaan mereka.


        Rancangan telivision yang saya tonton semalam ada menasihatkan agar kepada umat islam yang masih berurusan dengan bank-bank yang menggunakan riba sebagai cara-cara mereka berniaga.


        Kenapa islam larang umat islam agar tidak terjebak dengan atau rasuah? Kerana wang yang kita terima daripada unsur-unsur riba kita mesti belanjakannya untuk membeli barang keprluan seperti makanan , makanan yang kita makan daripada wang RIBA akan menjadi darah daging kita , jika kita mempunyai keluarga , wang tersebut mesti kita gunakan untuk menyara hidup keluarga kita , seperti yang saya katakan tadi makanan daripada unsur-unsur riba akan menjadi darah daging kita atau anak-anak kita , itu sebab sekarang ramai anak-anak yang buruk akhlaknya , ini semua disebabkan pemakanan mereka .

No comments:

Post a Comment